MENU





KSIĘGA GOŚCI

  • Pokaż wpisy
  • Dodaj wpis

Pierwszy raz Fiat 126P został zaprezentowany 1 XI 1972 r. podczas salonu samochodowego w Turynie. Pierwsze polskie samochody, zmontowane z włoskich części, pojawiły się na rynku w 1973 r. Produkowano je w Bielsku-Białej i Tychach, a kosztowały ok. 18 średnich pensji.

Poprzednikami Fiata 126 był produkowany od 1936 r. Fiat 500 A (Topolino) 500 C, którego produkcję zakończono w 55 r i Fiat 500 Nuova. Wykorzystano w nim doświadczenia z poprzednich modeli i wprowadzono wiele ulepszeń – znacznie zwiększono moc silnika, wzrósł maksymalny moment obrotowy, zastosowano synchronizację włączania II, III i IV biegu, dwuobwodowy układ hamulcowy, tzw. bezpieczną kolumnę kierownicy, tarcze kół bez kołpaków, zmieniono położenie zbiornika paliwa, powiększono pojemność bagażnika i powierzchni oszklonych. W 1977 r. Fiat 126P miał następujące odmiany:

  • 126P-650 z silnikiem o zwiększonej pojemności, nową plastykową nakładką tablicy rozdzielczej z wnęką na radioodbiornik, poszyciem wnęk bocznych przystosowanym do mocowania bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa, dzielonym dywanikiem podłogi, klawiszowymi wyłącznikami świateł i blokadą siedzeń przednich.
  • 126P-650S z bogatszym wyposażeniem niż model 650 – przednimi siedzeniami z regulacją pochylenia oparcia, wyłącznikiem zapłonu z blokadą kierownicy, ogrzewaną tylną szybą, regulatorem pracy wycieraczek, itp.
  • 126P-650L ze wzmocnionym układem hamulcowym, nowymi tarczami kół, prądnicą prądu przemiennego (alternatorem) o mocy 500 W, sygnalizacją niskiego poziomu płynu hamulcowego i zaciągniętego hamulca ręcznego, wspornikiem blokującym otwartą klapę bagażnika, rozkładane siedzenia przednie, tylne boczne szyby odchylające się na zewnątrz, światła awaryjne.
  • 126P-650K ze wzmocnionymi zderzakami przednimi z nakładkami z tworzywa sztucznego, listwami ochronnymi za bokach nadwozia, zewnętrznym lusterkiem wstecznym, tapicerką wnętrza z tkaniny igłowej, przednimi siedzeniami o bardziej „anatomicznym” kształcie, kołem kierownicy z nakładką z pianki poliuretanowej, bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa, itp.
  • 126P-650I, będący wersją modelu 650 dostosowaną do prowadzenia przez inwalidę, istnieje możliwość ręcznego operowania sprzęgłem, hamulcem, gazem, przewiezienia wewnątrz wózka inwalidzkiego.

W roku 1980 pojawiły się wersje Red i Brown o podniesionym standardzie wyposażenia. W 1987 r. w produkcji pojawił się Bis charakterystyczną klapą tylną otwieraną razem z oknem, z małym dodatkowym bagażnikiem. Ze względu na skomplikowaną budowę zaprzestano jego produkcji. W 1994 r. pojawił się model EL, Elegant, będący najlepiej wyposażonym „Maluchem”. Posiadał on katalizator, elektroniczny moduł zapłonowy i zagłówki na tylnych siedzeniach. Produkcji Fiata 126P zaprzestano w 2000 roku, po prawie 30 latach.

Copyright © Dawid Drzeniek 2007